ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΚΑ

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ: Η ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΜΗΔΕΝΙΚΩΝ ΡΥΠΩΝ

Από John Doe στις Απρίλιος 4, 2017

Μικρά, ευέλικτα, ελαφρά και -σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό- προσιτά είναι τα νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα μηδενικών ή μειωμένων ρύπων που θα δούμε σύντομα να κάνουν την εμφάνισή τους στα αστικά κέντρα.

Δύο είναι τα στοιχεία που κάνουν φέτος τη διαφορά στην αγορά των πράσινων αυτοκινήτων. Tο πρώτο έχει να κάνει με το πλήθος των οχημάτων που θα δοκιμάσουν άμεσα την τύχη τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους και το δεύτερο το ότι τα περισσότερα από αυτά είναι σχεδιασμένα για χρήση στην πόλη. Μικρά, ευέλικτα, ελαφρά και -σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό- προσιτά είναι έτοιμα να διεκδικήσουν τη θέση τους στα αστικά κέντρα. Βλέπετε, οι καθημερινές διαδρομές ενός μέσου οδηγού στην πόλη σπάνια ξεπερνούν τα 60 χλμ., οπότε, στην περίπτωση ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος, η μειωμένη αυτονομία παύει να είναι μειονέκτημα, ενώ το πλεονέκτημα του χαμηλότατου κόστους κίνησης αποκτά άλλη διάσταση, με την τιμή της βενζίνης να είναι στα ύψη.

H Renault δεν παίζει…

Χαρακτηριστικό δείγμα της νέας «σοδειάς» είναι το Renault Twizy, ένα μικρό μεν, διθέσιο δε αυτοκίνητο, που διαθέτει πλήρη εξοπλισμό (από σύστημα πλοήγησης μέχρι ραντάρ παρκαρίσματος), ηλεκτροκινητήρα 5 ίππων και θα αρχίσει να πωλείται στα τέλη του 2011 έναντι 6.990 ευρώ. Στην τιμή δεν περιλαμβάνονται οι μπαταρίες, για τις οποίες ο ιδιοκτήτης θα καταβάλλει μηνιαίο μίσθωμα 45 ευρώ εφόσον δεν διανύει περισσότερα από 7.500 χλμ. το χρόνο. Επαναλαμβάνεται δηλαδή το σενάριο που είδαμε στα μεγαλύτερου μεγέθους Fluence ZE και Kangoo ZE, μόνο που εκεί το μίσθωμα ξεπερνούσε τα 70 ευρώ.
Από τεχνική άποψη, οι μπαταρίες λιθίου προσφέρουν αυτονομία που στην καλύτερη περίπτωση φτάνει τα 115 χλμ. και στη χειρότερη τα 50, ενώ για την πλήρη φόρτισή τους απαιτούνται μόλις 31/2 ώρες σύνδεσης στο οικιακό δίκτυο. Οι περιορισμένες διαστάσεις του (είναι 30 εκ. πιο στενό από ένα αυτοκίνητο πόλης) εξασφαλίζουν ιδιαίτερα μικρό κύκλο στροφής (3,4 μ.) και υπόσχονται μείωση του χρόνου κίνησης μέσα στην πόλη κατά 25%. Τα παραπάνω στοιχεία επιτρέπουν στη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία να δηλώνει ότι προσφέρει ένα όχημα σε τιμή συμβατικού τρίτροχου σκούτερ, που έχει όμως κατά 15% μικρότερο κόστος κίνησης.
Το γεγονός ότι τέτοιου τύπου όχημα προωθείται από μεγάλο κατασκευαστή είναι ένα στοιχείο που πρέπει να επισημάνουμε, καθώς μέχρι σήμερα αντίστοιχες προτάσεις βλέπαμε κατά διαστήματα από μικρούς κατασκευαστές, που βέβαια δεν μπορούσαν να προσφερθούν σε ελκυστικές τιμές και μεγάλες ποσότητες. Ωστόσο, κάτι φαίνεται πως αλλάζει και στο χώρο των μικρότερων κατασκευαστών…

Τέσσερις «αστικοί» τροχοί

Τετράτροχο smartphone χαρακτηρίζει το Modulgo η κατασκευάστρια εταιρεία Induct, από τη Γαλλία, καθώς η φιλικότητα προς το περιβάλλον συνδυάζεται με εξελιγμένη τηλεματική και ρομποτική, ενώ το ρόλο του πίνακα οργάνων και του διακόπτη παίζει ένα κινητό τηλέφωνο. Πρόκειται για τριθέσιο ηλεκτροκίνητο όχημα με μήκος μικρότερο των 2,5 μ., που παρκάρει όχι μόνο εύκολα, αλλά και αυτόματα, σε ειδικά σχεδιασμένους χώρους. Ο οδηγός θα αφήνει το όχημα στην είσοδο του πάρκινγκ και αυτό θα κατευθύνεται μόνο του στην πιο πρόσφορη ελεύθερη θέση: υπολογίζεται ότι 100 Modulgo θα παρκάρουν στον ίδιο χώρο όπου στάθμευαν 30 συμβατικά αυτοκίνητα. Το βάρος του φτάνει τα 520 κιλά, η τελική του ταχύτητα τα 110 χλμ./ώρα, ενώ η ελάχιστη αυτονομία του είναι 90 χλμ. και η μέγιστη 150 χλμ. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι το Modulgo θα διαθέτει μπαταρίες λιθίου νέας τεχνολογίας, αρχικά λιθίου-φωσφορικού σιδήρου (LiFePO4) και στη συνέχεια την πιο οικονομική λιθίου-θείου, με αποτέλεσμα την απρόσμενα χαμηλή τιμή του οχήματος, το οποίο θα βγει στην αγορά στα τέλη του 2011 έναντι 10.000 – 12.000 ευρώ.
Το επίσης γαλλικής προέλευσης Moovile χαρακτηρίζεται από τον κατεξοχήν επαγγελματικό προορισμό του. Πρόκειται για μια πλατφόρμα με ηλεκτροκινητήρες 5 – 7 kW, ενσωματωμένους στους τροχούς, κατάλληλη για αστικές διανομές. Προσφέρει ωφέλιμο όγκο φόρτωσης 1,8 κ.μ., ενώ συνδυάζεται και με άλλες ίδιου τύπου πλατφόρμες δημιουργώντας μικρούς συρμούς. Δέχεται διάφορων τύπων υπερκατασκευές (όπως ο θάλαμος μεταφοράς επιβατών), ενώ το γεγονός ότι όλοι οι τροχοί στρίβουν του προσδίδει ευελιξία. Οι πωλήσεις θα αρχίσουν το 2012, ενώ οι τιμές θα είναι από 20.000 έως 30.000 ευρώ.
Στο μεταξύ, άλλη μία γαλλική εταιρεία, εξειδικευμένη στα μέσα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, η Bolloré, δέχεται προπαραγγελίες για το σχεδιασμένο από τον διάσημο Ιταλό σχεδιαστή Pininfarina, Bluecar. Το τετραθέσιο αυτοκίνητο έχει μήκος 3,65 μ., βάρος 1.120 κιλά, χώρο αποσκευών 350 λίτρα και μπαταρίες λιθίου-πολυμερών (30 kWh), που εξασφαλίζουν αυτονομία 150 χλμ. Ο ηλεκτροκινητήρας έχει μέγιστη ισχύ 50 kW (68 hp), ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 130 χλμ./ώρα. Το Bluecar θα κατασκευάζεται στο Τορίνο, ενώ η κυκλοφορία του αναμένεται μέσα στο 2011.
Ο κατάλογος με τα ηλεκτρικά οχήματα πόλης δεν σταματά όμως εδώ. Το mia electric που θα προσφέρεται όχι μόνο ως επιβατικό, αλλά και ως ελαφρύ επαγγελματικό/φορτηγό αναμένεται το Σεπτέμβριο, ενώ άμεσα διαθέσιμο είναι το Think, που μπορεί να μην είναι εντελώς νέο, αλλά επαναλανσάρεται και δοκιμάζει την τύχη του στην ελβετική αγορά. Η εμφάνιση τέλος του βασισμένου στο δημοφιλές iQ, Toyota EV, δείχνει ότι οι Ιάπωνες μπορεί σε πρώτη φάση να έριξαν το βάρος τους στα υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά δεν σκοπεύουν να μείνουν για πολύ καιρό έξω από την ηλεκτρική αγορά.’

Εναλλακτική πρόταση

Παιδί της πόλης είναι και το τρίτροχο Tilter, που διαθέτει θάλαμο επιβατών και τροχούς που γέρνουν στις στροφές καθώς και δύο ηλεκτροκινητήρες (στους πίσω τροχούς), που του επιτρέπουν να αναπτύξει ταχύτητα 110 χλμ./ώρα. Η μπαταρία λιθίου-φωσφορικού σιδήρου μπορεί εύκολα να αφαιρεθεί για να αντικατασταθεί από μια φορτισμένη όταν αδειάσει, προσφέροντας αυτονομία έως 120 χλμ. Προϊόν γαλλοτουρκικής συνεργασίας,θα αρχίσει να κατασκευάζεται στην Μπούρσα της Τουρκίας το 2012, με στόχο την παραγωγή 30.000 οχημάτων. Η τιμή του στην Ευρώπη θα είναι κάτω από 12.000 ευρώ, ενώ ενδέχεται να πωλείται κάτω από 10.000 ευρώ και να ενοικιάζεται η μπαταρία προς 100 €/μήνα. Σε πρώτη φάση θα πωλείται σε Τουρκία, Γαλλία και Γερμανία, ενώ στη χώρα μας αναμένεται το 2014.

Το ρεύμα των δικύκλων

Η εμφάνιση του ελβετικού κέντρου ηλεκτροκίνησης m-way είναι μια επίσης σημαντική είδηση, καθώς εδώ έχουμε να κάνουμε, μεταξύ άλλων, με μια πλατφόρμα πωλήσεων ηλεκτρικών μέσων μεταφοράς, που κατασκευάζονται από εταιρείες που δεν έχουν ακόμα «δικτυωθεί» στην τοπική αγορά. Τα οχήματα μηδενικών ρύπων που προσφέρει η m-way δεν είναι μόνο αυτοκίνητα, αλλά μοτοσικλέτες και ποδήλατα.

H σχεδιασμένη και κατασκευασμένη στην Καλιφόρνια Zero S, η ταχύτερη και ελαφρύτερη ηλεκτρική μοτοσικλέτα παγκοσμίως (μόλις 122,5 κιλά), θα πωλείται στην Ελβετία έναντι 13.000 ευρώ. Η Zero S αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 105 χλμ./ώρα χάρη στον ηλεκτροκινητήρα 23,5 kW (30 hp), ενώ οι μπαταρίες ιόντων λιθίου 4 kWh χρειάζονται λιγότερο από 4 ώρες για μια πλήρη φόρτιση και της επιτρέπουν να κινηθεί για 60-80 χλμ.

Στην άλλη άκρη του τιμοκαταλόγου των δικύκλων που προσφέρει η m-way συναντάμε το σκούτερ eWave της ταϊβανέζικης PGO, που κοστίζει 3.800 ευρώ και λειτουργεί είτε με μπαταρία μολύβδου είτε ιόντων λιθίου, που επιτρέπει μέγιστη αυτονομία 40 χλμ. Το βάρος του φτάνει τα 115 κιλά, ενώ οι ενσωματωμένοι στους τροχούς ηλεκτροκινητήρες επιτρέπουν να αναπτύξει ταχύτητα 45 χλμ./ώρα, που θεωρείται ικανοποιητική για κίνηση σε πόλεις. Διαθέσιμα είναι επίσης αρκετά ηλεκτρικά ποδήλατα, όπως το Stromer της ολλανδικής Thomus, το οποίο διαθέτει ενσωματωμένη στο πλαίσιο μπαταρία ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 11 Ah, και κινητήρα ενσωματωμένο στον πίσω τροχό. Προσφέρεται σε τρεις εκδόσεις που επιτρέπουν υποβοήθηση ταχύτητας μέχρι τα 24, 33 και 48 χλμ./ώρα. Οι τιμές ποικίλλουν ανάλογα με την έκδοση και ξεκινούν από τα 3.100 ευρώ. Σημειωτέον ότι ανάμεσα στις εταιρείες που θα εκπροσωπεί το m-way είναι η γαλλική Bolloré και η νορβηγική Think.